تغذیه نوزاد ۷ ماهه

I102966 Alimentation Bebe 7 Mois


در ۷ ماهگی، کودک لذت طعم های جدید و طیف رنگی غذاها را کشف کرده است: شما از یک ماه پیش یا حتی کمی بیشتر رژیم غذایی خود را متنوع می کنید. هر روز هنگام صرف غذا، کودک خود را از خواب بیدار می کنید و او را با لذت نشستن پشت میز آشنا می کنید. شما همیشه از واکنش های او لذت می برید!

وعده های غذایی برای نوزاد ۷ ماهه

از این پس، نوزادان با سرعتی برابر با کودکان بزرگتر غذا می خورند، اما شیر با میانگین ۴ شیشه یا ۲۴۰ میلی لیتر در هر وعده غذای اصلی برای نوزادان ۷ ماهه باقی می ماند. مقدار پوره ها اما با افزایش اشتها و عادت کردن به طعم های جدید به تدریج افزایش می یابد.

هر وعده غذایی کودک ۷ ماهه به شرح زیر است:

صبحانه

اولین وعده غذایی در روز اغلب شامل یک بطری ساده (۲۴۰ میلی لیتر) است که احتمالاً حاوی غلات نوزاد است. البته مگر اینکه هنوز به کودک خود شیر می دهید!

ناهار

وعده غذایی ظهر به طور کلی فرصتی برای ارائه یک پوره سبزیجات به کودک است که همراه با ۱۰ گرم پروتئین (۲ قاشق چایخوری گوشت، ماهی یا ۱/۲ زرده تخم مرغ) است. مگر اینکه برنامه تان این اجازه را ندهد و عصر وقت بیشتری برای صرف غذا داشته باشید. در این صورت پوره را به شام ​​منتقل می کنید تا لذت تقسیم این لحظه را با کودک خود داشته باشید.

یک بطری (۲۴۰ میلی لیتر)، یا شیردهی، هم ارائه می شود.

عصرانه

این میان وعده شامل یک بطری (۲۴۰ میلی لیتر) – یا یک غذای شیردهی – و یک سالاد میوه است که بسته به اشتها و تشنگی کودکتان برای کشف، در مقادیر مختلف به او می دهید. اگر نوزاد بعد از سالاد میوه از نوشیدن شیر خودداری کرد، به سادگی ترتیب را برعکس کنید: با شیر شروع کنید و با سالاد میوه پایان دهید.

شام

آخرین وعده غذایی روز به طور کلی شامل یک بطری شیر ساده (۲۴۰ میلی لیتر)، احتمالاً با غلات نوزاد یا شیردهی است. مگر اینکه این وعده غذایی را برای ارائه غذای بزرگسالان به فرزندتان انتخاب کنید: یک پوره سبزیجات و مقداری پروتئین. در این صورت، این ظرف البته مکمل بطری خواهد بود.

شیر در نوزادان ۷ ماهه

چه کودک شما با شیر مادر تغذیه شود یا از شیشه شیر، چه تنوع خوبی داشته باشد یا تازه شروع به تنوع کند، شیر همیشه اولین جایگاه را در رژیم غذایی کودک ۷ ماهه دارد تا نیازهای تغذیه ای و مایعات او را پوشش دهد.

تنوع غذایی کودک شما در هر مرحله ای که باشد، و اگر قبلاً این کار انجام نشده باشد، مهم است که شیرخشک شماره دو بدهید، شیری با دوز کمی بالاتر از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب. نیازهای کودک این شیر حتی به طور معمول از ۶ ماهگی ارائه می شود. برای یادآوری، دادن شیر گاو قبل از یک سالگی و بهتر است قبل از سه سالگی توصیه نمی شود. همچنین مراقب نوشیدنی های گیاهی (سویا، بادام، جو دو سر، اسپلت، برنج شاه بلوط و غیره) باشید که در بخش ارگانیک در سوپرمارکت ها فروخته می شود: آنها با نیازهای نوزادان سازگار نیستند و به دلیل داشتن خطرات برای سلامتی او نباید استفاده شوند.

اگر به فرزندتان شیر می دهید و برای هر دوی شما مناسب است، در ادامه درنگ نکنید زیرا شیردهی فراتر از پیوند مادر و فرزندی که در طول ماه ها ایجاد می کنید، به شما این امکان را می دهد که تمام نیازهای تغذیه ای فرزندتان را برآورده کنید و از بسیاری از عفونت ها و بیماری ها جلوگیری کنید. از مزایای آنتی بادی های خود به آن می دهد. شما به سادگی شیردهی را با پوره، کمی پروتئین و پوره میوه تکمیل می کنید. حتی می توانید شیر مادر را به پوره های کودک خود اضافه کنید یا حتی برای کسانی که مایل هستند، دسرهای لبنی را با استفاده از شیر مادر تهیه کنید.

چه غذاهایی را معرفی کنیم؟

حداقل یک ماه از زمانی که کودک شما طعم غذاهای جدید را چشیده، به بافت های جدید عادت کرده و رنگ های بی حد و حصری را که طبیعت می تواند ارائه دهد، می گذرد. اشتیاق برای چیزهای جدید از کودکی به کودک دیگر متفاوت است: بنابراین برخی از نوزادان در این مرحله اصلی تنوع غذایی راحت تر خواهند بود. اگر کودک شما در مورد چیزهای جدید بیشتر خوی محتاطانه دارد، نگران نباشید زیرا عجله ای وجود ندارد. ایده این است که کودک خود را قبل از جشن تولد یکسالگی اش با طیف وسیعی از غذاهای جدید آشنا کنید. بنابراین اگر کودک در این هفته نزدیک نباشد، مطمئناً کمی دیرتر خواهد بود. با این حال، بدون اینکه عجله کنید یا مجبورش کنید، هر روز او را با غذاهای جدید آشنا کنید. ایجاد تنش در طول وعده های غذایی در واقع نتیجه معکوس خواهد داشت و می تواند در کم و بیش طولانی مدت آن را مسدود کند. هنگامی که او می خواهد وارد این ماجراجویی بزرگ شود، می داند که چگونه به شما اطلاع دهد، صبور باشید.

در هر صورت، در هفت ماهگی، علاوه بر شیردهی یا شیر دادن به شیشه، هر روز به او ارائه دهید:

  • ناهار و یا شام: سبزیجات، همراه با غذاهای نشاسته ای و بخش کوچکی از پروتئین (مخلوط یا ارائه شده در قطعات بسیار کوچک)
  • برای میان وعده: میوه.

این غذاها به صورت پوره و کمپوت ارائه می شوند که با توجه به پیشرفت فرزندتان کم و بیش مخلوط می کنید. کم کم به سمت بافت های کمتر صاف پیش می روید و در نهایت به غذاهای خوب پخته می رسید که له می کنید.

سبزیجات

در هفت ماهگی، کودک قبلاً سبزیجات بسیاری را کشف کرده است. به معرفی او با گیاهانی که نمی شناسد ادامه دهید و وقتی سبزیجات را یکی یکی کشف کرد، می توانید آنها را با هم مخلوط کنید تا دستور غذایی های جدیدی درست کنید و لذت ها را تغییر دهید. در میان سبزیجات کم فیبر، ما به موارد زیر اشاره می کنیم:

  • هویج
  • لوبیا سبز، لوبیا چیتی
  • اسفناج
  • کدو سبز
  • کلم بروکلی
  • تره فرنگی سفید
  • چغندر
  • بادمجان
  • کدو تنبل، کدو حلوایی و غیره.

سبزیجات فصلی تازه را ترجیح دهید و احتمالاً سبزیجات منجمد را انتخاب کنید. با این حال، از غذاهای کنسرو شده اجتناب کنید و هیچوقت نمک اضافه نکنید!

غذاهای نشاسته ای

در هفت ماهگی، می‌توانید نیمی از غذاهای نشاسته‌دار را در پوره‌های کودک وارد کنید: سبزیجات و غذاهای نشاسته‌ای را به همان نسبت مخلوط کنید تا پوره‌ها غلیظ یا نرم شوند. علاوه بر سیب‌زمینی، سیب‌زمینی شیرین و پولنتا، می‌توانید بافت پوره‌های کودکتان را با موارد زیر تغییر دهید:

  • آرد سمولینا
  • بلغور
  • تاپیوکا
  • کوینو

بسته به پیشرفت کودکتان، احتمالاً می‌توانید سبزیجات او را با ورمیشل، ماکارونی کوچک یا مثلاً نخود فرنگی خرد شده مخلوط کنید. با این حال، مطمئن شوید که همیشه غذاهای نشاسته ای را خوب بپزید (یا حتی بیش از حد بپزید) تا بافت نرم باقی بماند.

تا چند ماه دیگر از مصرف حبوبات مانند عدس، نخود، نخود و لوبیا سفید و قرمز که بسیار غنی از فیبر هستند و چندان قابل هضم نیستند، خودداری کنید.

پروتئین ها: گوشت، ماهی و تخم مرغ

به طور کلی توصیه می شود پروتئین ها تنها یک ماه پس از شروع تنوع غذایی معرفی شوند. این دومی حداکثر از ۶ ماهگی، در این ماه، روزانه یک وعده گوشت، ماهی یا تخم مرغ به فرزندتان می دهید. منابع پروتئین را با ارائه متناوب تغییر دهید:

  • تمام گوشت ها
  • همه ماهی ها
  • تخم‌مرغ

فقط مطمئن شوید که هفته ای دو وعده ماهی، از جمله یک ماهی چرب، به کودک خود می دهید.

گوشت نیز مانند ماهی و تخم مرغ باید همیشه خوب پخته شود. در هفت ماهگی، می‌توانید پروتئین‌ها را خیلی ریز خرد کنید و جدا از سبزیجات ارائه دهید تا به کودک یاد دهید که طعم‌ها را تشخیص دهد.

در هر سنی که فرزندتان باشد، به مقدار گوشت، ماهی و تخم مرغ توجه کنید: همیشه مراقب باشید که علاوه بر پوره، فقط یک وعده گوشت، ماهی یا تخم مرغ در روز، هنگام ناهار یا عصر به او بدهید. از ۶ تا ۸ ماهگی مقادیر توصیه شده در مجموع ۱۰ گرم در روز است، معادل ۲ قاشق چایخوری گوشت یا ماهی یا فقط ۱/۲ تخم مرغ پخته شده در روز!

میوه ها

بسته به فصلی که در آن هستید به کشف میوه ها ادامه دهید:

  • سیب
  • هلو
  • به
  • گلابی
  • شلیل
  • موز

میوه های فصلی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. میوه ها را کم و بیش ریز با کمپوت مخلوط می کنید و اگر کودک شما شروع به عادت کردن به بافت های ضخیم کرده است، می توانید میوه را به سادگی خرد کنید. در این صورت آنها را بسیار رسیده و آبدار انتخاب کنید. و اگر فصل اجازه می دهد، زردآلوهای بسیار رسیده را که با چنگال خرد شده اند به کودک خود معرفی کنید زیرا در حالت خام بسیار کمتر از بعد از پختن اسیدی هستند. در هفت ماهگی، می‌توانید به کودک خود تکه‌های سیب خام رنده شده و میوه‌های قرمز خرد شده یا حتی کلمانتین یا شلیل ریز خرد شده را به کودک خود بدهید.

محصولات لبنی

اگر تا به حال این کار را نکرده اید، در هفت ماهگی، می توانید شروع به آشنایی فرزندتان با محصولات لبنی کنید.

روز غذای کودک ۷ ماهه

در اینجا یک مثال از یک روز معمولی غذا خوردن برای کودک هفت ماهه شما آورده شده است. البته، مقادیر به عنوان نشانه داده شده است، و باید با توجه به اشتها و خلق و خوی کودک شما سازگار شود!

  • صبح :

شیردهی یا شیشه شیر ۲۴۰ میلی لیتری (۲۴۰ میلی لیتر آب + ۸ پیمانه شیر)

اختیاری: غلات نوزاد (در بطری)

  • ظهر :

پوره سبزیجات یک قاشق غذاخوری + ۱ قاشق غذاخوری. به ج. روغن (در حالت ایده آل: مخلوطی از ۴ روغن: آفتابگردان، کلزا، اولیزول، دانه انگور): ۱۲۰ تا ۱۸۰ گرم، بسته به مرحله تنوع کودک و اشتهای او.

۱۰ گرم گوشت، ماهی یا تخم مرغ = ۲ قاشق چایخوری گوشت یا ماهی یا ۱/۲ زرده تخم مرغ

شیردهی یا شیشه شیر ۲۴۰ میلی لیتری (۲۴۰ میلی لیتر آب + ۸ پیمانه شیر)

  • عصرانه:

سالاد میوه: ۸۰ تا ۱۲۰ گرم بسته به مرحله تنوع و اشتهای کودک.

شیردهی یا شیشه شیر ۲۴۰ میلی لیتری (۲۴۰ میلی لیتر آب + ۸ پیمانه شیر) یا بطری ۱۵۰ میلی لیتری تا ۱۸۰ میلی لیتر و ۱ شیر ماست شیرخوار.

  • شام :

شیردهی یا شیشه شیر ۲۴۰ میلی لیتری (۲۴۰ میلی لیتر آب + ۸ پیمانه شیر)

اختیاری: غلات نوزاد (در بطری)