برنامههای کنترل آسم در مدارس؛ راهی مؤثر برای سلامت دانشآموزان و کاهش هزینههای درمانی

سهشنبه، ۲۲ آوریل ۲۰۲۵ — کودکان در مدرسه به اندازه خانه، و شاید حتی بیشتر، با آسم دستوپنجه نرم میکنند، چون دسترسی به داروهایشان در مدرسه دشوارتر است.
پس چرا همه مدارس خدمات درمانی آسم را ارائه نمیدهند؟
مطالعهای جدید نشان میدهد که درمان آسم مبتنی بر مدرسه به کودکان کمک میکند تا زمانی که دور از خانه هستند، راحتتر نفس بکشند.
پژوهشگران در شماره ماه مه مجله جهانی آلرژی و ایمونولوژی بالینی (Journal of Allergy and Clinical Immunology: Global) گزارش دادهاند که این برنامهها سلامت کودکان را بهبود میبخشند و میتوانند میلیونها دلار از هزینههای درمانی را کاهش دهند.
کیمبرلی آرکولئو (Kimberly Arcoleo)، استاد دانشکده پرستاری دانشگاه ایالتی میشیگان (Michigan State University)، در یک بیانیه خبری گفت: «ما با کمک پرستاران مدرسه که داروهای کودکان را در روزهایی که به مدرسه میآیند به آنها میدهند، به خانوادهها کمک میکنیم که برنامه درمانی آسم فرزندانشان را بهتر رعایت کنند.»
در این پژوهش، برنامهای برای درمان آسم در مدارس در دو منطقه آموزشی شهر کلمبوس، ایالت اوهایو، بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ بر روی ۶۳۳ کودک ۵ تا ۱۹ ساله اجرا و بررسی شد.
آرکولئو توضیح داد: «دانشآموزان دو اسپری تنفسی با داروی کنترلکننده دریافت میکنند؛ یکی برای استفاده در مدرسه و دیگری برای خانه تا نیازی به جابجایی نباشد. پرستار مدرسه، طبق دستور پزشک، دارو را هر روز مدرسه به کودکان میدهد. برخی کودکان یک بار در روز و برخی دو بار نیاز دارند.»
طبق سوابق پزشکی، پس از گذشت یک سال از اجرای این برنامه در مدرسه، کودکان بهطور متوسط تا ۵۶ درصد کنترل بیشتری بر آسم خود داشتند.
همچنین تعداد بستریها و مراجعات اورژانسی مرتبط با آسم حدود ۵۰ درصد کاهش یافت؛ مراجعات به درمانگاهها و مراکز درمانی فوری حدود ۴۰ درصد کاهش یافت؛ و بستری در بخش مراقبتهای ویژه کودکان نیز تا ۷۱ درصد کمتر شد.
نتایج نشان داد که این برنامه تأثیر بیشتری بر کودکان سیاهپوست داشت و کنترل آسم آنها تا ۶۶ درصد بهبود یافت.
آرکولئو همچنین افزود که این برنامه از نظر اقتصادی نیز مقرونبهصرفه است.
او گفت: «تحلیلهای اولیه نشان میدهد اگرچه هزینه شروع برنامه حدود ۳ هزار دلار بهازای هر دانشآموز در سال است، اما پس از راهاندازی کامل در مدرسه، این هزینه به ۵۰۰ دلار کاهش مییابد.»
پژوهشگران این هزینهها را با صرفهجوییهایی مانند جلوگیری از هر مراجعه درمانی فوری (۱۰۰ دلار)، مراجعه به اورژانس (حدود ۲ هزار دلار)، بستری در بیمارستان (نزدیک به ۱۵ هزار دلار) و بستری در بخش مراقبتهای ویژه کودکان (حدود ۴۷ هزار دلار) مقایسه کردند.
بر اساس نتایج، صرفهجویی سالانه تا ۳.۴ میلیون دلار بود که شامل بیش از یک میلیون دلار از مراجعات اورژانسی، ۱.۲ میلیون دلار از بستریها، و ۱.۲ میلیون دلار از مراقبتهای ویژه کودکان میشد.
همچنین، کودکان زمان کمتری از کلاسها را از دست دادند و رفتار بهتری در مدرسه داشتند.
آرکولئو گفت: «در کودکان دبستانی، زمان غیبت از کلاسها را تا ۱۶ درصد کاهش دادیم.»
او ادامه داد: «در دانشآموزان راهنمایی و دبیرستان، این کاهش به ۲۵ درصد رسید. همچنین، موارد رفتاری نامطلوب مانند رفتارهای مخرب، دعوا و خرابکاری تا ۷ درصد کمتر شد.»
او تأکید کرد که این موضوع از نظر آموزشی اهمیت زیادی دارد.
آرکولئو افزود: «برای مدارس هم مهم است چون دولت فدرال بابت حضور دانشآموزان به آنها بودجه میدهد. بنابراین، این برنامه دو فایده دارد.»
آرکولئو و تیم او در حال انجام ارزیابی اقتصادی جامعتری هستند که هزینههای درمانی، زمان کارکنان و زمان کاری از دسترفته والدین را نیز در بر میگیرد.
منبع: بیانیه خبری دانشگاه ایالتی میشیگان، ۱۰ آوریل ۲۰۲۵