کودک و رسانه

863457cb aa51 4af3 b6c4 da8ccb2b4ad4 3549 0000072bdc95e11a - کودک و رسانه

🚩کودک و رسانه

کودکان روزانه هدف تعداد بیشماری از پیام‌های مختلف اعم از تبلیغاتی ،سرگرمی و… از طرف رسانه‌ها هستند که تاثیر گذار بر رفتار کودکان است.

در این میان تلویزیون فراگیرترین رسانه است، کودکان به طور متوسط ۲ تا۴ ساعت در روز تلویزیون می‌بینند و این موضوع بدین معنی است که در بسیاری از آنان بیشترین وقت زمان بیداری به تلویزیون اختصاص می‌یابد.

جدای اینکه تماشای تلویزیون به علت بی‌تحرکی به سلامتی کودکان آسیب می‌زند و با ابتلا به چاقی مفرط رابطه دارد، در میزان زمانی که در آن تلویزیون جایگزین وقت گذرانی مشترک والدین و کودکان می‌گردد، خانواده‌ها فرصت ارزشمندی را از دست می ‌دهند.

از سویی طبیعت تلویزیون منفعل است یعنی کودک در هنگام مشاهده تلویزیون فعال نیست و همینجا یک سوال مهم مطرح می شود که چه کارهایی موقع تماشای تلویزیون انجام نمی‌شود؟

بعضی از مهمترین این کارها عبارتند از :

حل مساله، خلاقیت، ابتکار عمل،تمرین مهارت ارتباطی، تمرین مهارت‌های حرکتی، تفکر انتقادی، منطقی و تحلیلی،تعامل با سایر کودکان و…

بنابراین در سایه این ذات منفعل و ناتوانی‌های ذکر شده کودکان در صورت نشستن زیاد جلو تلویزیون فرصت رشد موثر جسمی،هنری،تحصیلی، عاطفی، هوشی و… را از دست می‌دهند.

چه باید کرد:

الف:ساعات دیدن تلویزیون کودک به یک تا دو ساعت در روز کاهش یابد.

البته تغییر ساعت ناگهانی سخت است و والدین باید سعی کنند به تدریج و طی یک بازه زمانی مشخص این کار را انجام دهند.

ب:والدین به کمک کودک لیستی از برنامه‌های مفید را با هم انتخاب کنند.

برای رسمیت بیشتر می‌توان این برنامه را روی دیوار اتاق کودک یا یخچال نصب کرد.

ج:دیدن تلویزیون در موقع وعده‌های غذایی خصوصا شام که اکثرا همه اعضای خانواده جمعند و فرصتی برای تعامل و گفتگوست، ممنوع شود.

د:تلویزیون به هیچوجه در اتاق کودک گذاشته نشود چرا که ضمن سخت شدن نظارت و خستگی کودک به دلیل کم شدن زمان خواب،کودک را منزوی کرده و از خانواده دور می کند.

ه. والدین سعی کنند مشاهده انتقادی برنامه‌ها را به کودک بیاموزند و به بحث درباره رفتارها، نگرش شخصیت‌ها و نحوه شگردهای آگهی‌های بازرگانی بپردازند؛

مثلا ممکن است کودک اسباب بازی ها یا خوراکی‌هایی که تبلیغ می‌شود را بخواهد و در اینجاست که باید توسط والدین یاد بگیرد که چگونه این آگهی ها مردم را تشویق به خرید چیزهایی می‌کند که نیاز ندارند یا خیلی گران است یا حتی برای‌شان ضرر دارد.

یا مثلا کودک در کنار و با کمک والدین باید بیاموزد خشونت، ضد و خوردها و سبقت گرفتن ‌های ماشین ابرقهرمان ها در فیلم‌ها و کارتون‌ها نه واقعی است و نه اصولا این نوع روش درگیری راه خوبی برای حل مسائل روزمره زندگی و تعامل با اطرافیان می‌باشد.

با آموزش و درونی‌شدن این روش انتقادی کودک تا حد زیادی از موضع منفعل جلوی تلویزیون در آمده و می‌تواند با تحلیل برنامه‌ها، قضاوت بهتری داشته باشد.

و:نهایتا اینکه والدین مهمترین الگوی کودکان بوده و با درجاتی تفاوت در معرض اثرات گفته‌ شده در برابر رسانه ها هستند بنابراین گاهی لازم است قبل انجام هرگونه اقدامی ابتدا خود را تصحیح کنند و سپس به آموزش کودکانی بپردازند که با دقت کامل حواسشان به آنها است.

دیدگاهتان را بنویسید