رازهای باورنکردنی سلامت بدن: افرادی که جوانتر از سن‌شان به نظر می‌رسند طولانی‌تر عمر می‌کنند?

سلامتی مهمترین موضوع انسان در زندگی است، به همین دلیل است که بسیاری از ما هر روز تلاش می‌کنیم چیزهای جدیدی یاد بگیریم تا به ما کمک کنند طولانی‌تر سالم بمانیم. امروزه به نظر می‌رسد که دانشمندان همه چیز را در مورد بدن انسان می‌دانند، اما این واقعا درست نیست. به عنوان مثال اخیرا پزشکان متوجه شده‌اند که نخوردن صبحانه هیچ تأثیری بر سلامتی بدن ندارد و هنگامی که شما سردتان می‌شود، وزن کم می‌کنید!

در اینجا به برخی از اکتشافات پزشکی در سال‌های اخیر اشاره می‌کنیم و مواردی را مطرح می‌کنیم که ممکن است تصور شما را از سلامتی و شیوه زندگی‌تان تغییر دهد.

زنان بیش از مردان نیاز به خواب دارند

محققان کشف کردند که بر خلاف مردان، زنان نیاز به خواب بیشتری دارند. به نظر می‌رسد، این نظریه این موضوع را در سایه قرار می‌دهد که اگر زنان خواب کافی نداشته باشند هم توانایی‌های فیزیکی و ذهنی‌شان بیشتر از مردان است. به گفته مایکل برییوس کارشناس خواب، به دلیل کم‌‌خوابی، زنان بیشتر به افسردگی دچار می‌شوند و درصد تحریک‌پذیری و حساسیت آنها به شدت بالا می‌رود.

افرادی که جوانتر از سن خود به نظر می‌رسند، طولانی‌تر عمر می‌کنند

دانشمندان دانمارکی بیش از ۳۰۰ دوقلو را در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ سن‌شان مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که فقط با نگاه کردن به چهره آنها، می‌توان تشخیص داد که به سن سالخوردگی می‌رسند یا نه. به عبارت دیگر، اگر یک فرد جوانتر از سن واقعی خود به نظر برسد، طولانی‌تر از فردی که بزرگتر از سن واقعی‌اش به نظر می‌رسد، زندگی می‌کند. دانشمندان همچنین ثابت کرده‌اند که این موضوع در DNA افراد برنامه‌ریزی شده است. تکه‌های کلیدی DNA به نام تلومرها، که نشان دهنده توانایی سلول‌ها برای تکثیر هستند، نیز به این معنی است که چگونه یک نفر، جوان به نظر می‌رسد. بنابراین افرادی که جوانتر به نظر می‌رسند، دارای تلومرهای کوتاه‌تری هستند.

عدم صرف صبحانه مشکل‌زا نیست

در سال ۱۹۴۴، یک شرکت تولید‌کننده موادغذایی برای صبحانه، کمپین مبارزاتی را به نام غذای عمومی راه انداخت. به این منظور که فروشگاه‌ها برای افزایش فروش غلات خود، به شبکه‌های رادیویی این تبلیغ را می‌دهند که صبحانه مهمترین وعده روز است و باید مفصل صبحانه خورد. بنابراین غلات هنوز هم محبوب‌ترین غذای صبحانه  هستند و متخصصان نیز همچنان تکرار می‌کنند که همه بهتر است صبحانه بخورند. اما تحقیقات پزشکی نشان داده است که صرف صبحانه به سلامتی بدن منجر نمی‌شود و هیچ تاثیری هم کم کردن وزن یا چاقی ندارد. صرف حتمی صبحانه فقط یک تبلیغات است.

برقراری ارتباط با دوستان برای سلامت مردان مفید است

رابین دانبر، روانشناس و مدیر گروه تحقیقاتی علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آکسفورد ادعا می‌کند که هر مردی نهایتا باید دو بار در هفته با ۴ تا ۵ نفر از دوستان خود دیدار کند.  آنها می‌توانند هر زمان که بخواهند وقت خود را به هر طریقی که دوست دارند با هم بگذرانند، از ورزش کردن تا رفتن به بار و زدن چند پیک. دانبار ادعا می‌کند مردانی که دوستان وفاداری دارند، کمتر دچار افسردگی می‌شوند و سیستم ایمنی قویتری دارند.

لرز به هنگام سرما به کاهش وزن کمک می‌کند

دانشمندان موسسه تحقیقات پزشکی گاروان در سیدنی دریافتند که بدن در ۱۰ دقیقه  لرزیدن از سرما، برابر با بیش از یک ساعت ورزش، انرژی مصرف می‌کند.  این یافته‌های جدید حاصل تحقیقاتی است که بر روی بافت چربی بدن معروف به بافت قهوه‌ای صورت گرفته که اساسا انرژی بدن را ذخیره می‌کند.

دوچرخه‌سواری سیستم ایمنی بدن شما را جوانتر می‌کند

دانشمندان دانشگاه بیرمنگام مطالعه‌ای بر  دوچرخه‌سواران ۵۵ تا ۷۹ ساله انجام دادند که روزانه چند ساعت دوچرخه‌سواری می‌کردند. این محققان دریافتند که دوچرخه‌سواری در سنین بالاتر مانع از کاهش توده عضلانی و قوی‌شدن بدن می‌شود. همچنین سطح چربی و کلسترول در بدن ثابت ‌می‌ماند. اما شگفت‌انگیزتر این است که بدن دوچرخه‌سواران‌ سلول‌های ایمنی را در اعدادی قابل مقایسه با ۲۰ سالگی تولید می‌کند.  شگفت‌انگیز است زیرا تولید سلول‌های ایمنی از حدود ۲۰ سالگی شروع به کاهش می‌کند. این ثابت می‌کند که دوچرخه‌سواری واقعا سیستم ایمنی بدن را جوان‌تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید