چاقی دوران کودکی و همه گیری: تغییرات کوچکی که می تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند

Obesity GettyImages 78158454 - چاقی دوران کودکی و همه گیری: تغییرات کوچکی که می تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند


در طول یک سال گذشته ، ما در زندگی روزمره خود دچار اختلالاتی مانند قبل شده ایم. تعطیلی مدارس ، مدارس مجازی ، لغو ورزش های جوانان ، کاهش فعالیت های خارج از خانه و قرنطینه به دلیل همه گیری COVID-19 باعث افزایش چشمگیر میزان چاقی کودکان شده است. احساس اضطراب ، ناراحتی و افسردگی مرتبط با همه گیری نیز این موضوع را تشدید کرده است. بسیاری از کودکان (و بزرگسالان) برای راحتی و آرامش در این دوران پر آشوب به غذا روی آورده اند. 

چاقی دوران کودکی یک مسئله پیچیده بهداشتی است. زمانی اتفاق می افتد که کودک به نسبت سن و قد خود بسیار بالاتر از وزن طبیعی یا سالم باشد . کودکان چاق بیشتر در معرض مشکلات سلامتی از جمله فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، مقاومت به انسولین و مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب هستند.

دسامبر گذشته ، آکادمی اطفال آمریکا راهنمایی موقت در مورد نحوه کمک متخصصان اطفال به کودکان و خانواده ها در مورد شیوه زندگی سالم و مدیریت چاقی در طول همه گیری منتشر کرد. خبر خوب این است که با ایجاد تغییرات کوچک روزانه ، می توانیم در طول زمان همه چیز را در یک مسیر مثبت تغییر دهیم. 

در اینجا نکاتی برای کمک به والدین و فرزندان برای ایجاد یک سبک زندگی سالم تر و فعال تر وجود دارد:

  • تغییرات کوچک و سالم را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. به عنوان مثال ، یک تکه میوه یا ماست را برای میان وعده به جای چیپس یا کلوچه بخورید. به جای سرخ کردن ، یک ساندویچ کبابی را انتخاب کنید. انواع سبزیجات ، میوه ها و پروتئین های بدون چربی مانند مرغ یا ماهی بخورید. پروتئین مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه می دارد. به جای نوشیدنی شیرین ، یک لیوان آب همراه غذا میل کنید. اندازه های کوچکتر بخورید انتظار نداشته باشید که یک شبه از فست فود روزانه به سبک زندگی گیاهی بروید. به خود مهلت بدهید. 
     
  • زمان تماشای تلویزیون را کاهش دهید. من می دانم که این غیرممکن به نظر می رسد ، به خصوص که بسیاری از فعالیت ها که این روزها مجازی شده اند. با این حال ، ما هنوز هم می توانیم زمان اضافی را که در جلوی دستگاه های دیجیتالی صرف می شود ، کاهش دهیم. سعی کنید تلویزیون را خاموش کنید و یک شب بازی خانوادگی را با بازی های رومیزی ، کارت یا چادری برگزار کنید. برای یادگیری یک سرگرمی یا مهارت جدید وقت بگذارید. روزنامه بخوانید. کاری را پیدا کنید که از آن لذت می برید و آن را انجام دهید! 
  • افزایش فعالیت بدنی. هر روز حداقل ۳۰ دقیقه حرکت را شروع کنید. موسیقی و رقص مورد علاقه خود را روشن کنید. با خانواده بیرون از خانه قدم بزنید. حرکات فعال مانند پریدن و راهپیمایی. هنگام خرید ، در مکانی دورتر از فروشگاه پارک کنید. به جای آسانسور یا پله برقی از پله ها استفاده کنید. ماندن در فعالیت بدنی به مغز و بدن انرژی می بخشد و به شما و فرزند شما کمک می کند تا سبک زندگی سالم تری داشته باشید.
  • یک الگوی مثبت باشید کودکان اغلب از والدین خود به عنوان الگوهای تأثیرگذار در زندگی خود یاد می کنند. اگر می خواهید فرزند شما رفتار خاصی داشته باشد ، باید از او الگو بگیرید. شما می توانید با خوردن غذاهای سالم و درگیر شدن با عادات سالم به فعالیت بدنی خود برسید.

این نکات جدید نیستند ، اما برای شروع در مسیر زندگی سالم مهم هستند. به یاد داشته باشید که یکدیگر را تشویق کنید و حتی در صورت از دست دادن یک روز به راه خود ادامه دهید. هدف بهبود است نه کمال. با پشتکار ، این عادات روزانه می تواند تغییرات بزرگی در سلامتی ما ایجاد کند و به ما کمک کند تا به مسیر اصلی خود بازگردیم. 

برای مشاوره و راهنمایی بیشتر میتوانید به دکتر میره ای متخصص کودکان و نوزادان در شهر قم مراجعه کنید. و اینستاگرام دکتر میره ای را دنبال کنید: @DARMAAN_IR 

دیدگاهتان را بنویسید