چگونه می توان الگوهای خواب کودکان را تضمین کرد؟

خواب کودک

بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که خواب بر رشد جسمانی و همچنین بر هوش تأثیر زیادی دارد. کارشناسان اظهار می کنند که هورمون ملاتونین که به ویژه در تاریکی هنگام خواب ترشح می شود ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و این هورمون ترشح هورمون رشد را نیز تضمین می کند. کارشناسان با اشاره به اینکه دوره سنی تولد تا ۳ سالگی از نظر رشد ذهنی و رشد سالم دوره مهمی است ، تاکید می کنند که در صورت غفلت ، عقب ماندگی ذهنی و موقعیتهای جبران ناپذیر در سنین بعدی ممکن است رخ دهد.

خواب بر مغز و رشد جسمی کودکان تأثیر می گذارد

خواب یک نیاز اساسی فیزیولوژیکی برای رشد مغز و بدن است. بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که خواب بر رشد جسمانی و همچنین بر هوش تأثیر زیادی دارد. هورمون رشد که بر رشد جسمانی کودکان تأثیر می گذارد ، بیشتر در هنگام خواب ترشح می شود. در هنگام خواب ، به ویژه در تاریکی ، هورمون ملاتونین ترشح می شود. این هورمون که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد ، ترشح هورمون رشد را نیز تضمین می کند.

کیفیت خواب در سنین ۰ تا ۳ سال بسیار مهم است

مغز نوزادان هنگام خواب کار می کند و رشد می کند. وقتی نوزادان با کیفیت خوب می خوابند ، روز خود را با انرژی بیشتری آغاز می کنند. می توانیم بگوییم که دوره سنی ۰ تا ۳ سال یک دوره مهم برای رشد ذهنی و رشد سالم است. کودکان در این دوران به سرعت رشد و تکامل می یابند. بنابراین ، بیشتر رشد مغز در این سن تکمیل می شود. در صورت غفلت از کیفیت خواب یا تغذیه سالم کودک در سنین ۰ تا ۳ سالگی ، این امر می تواند بر رشد مغز تأثیر منفی بگذارد و منجر به تاخیر در رشد و موقعیتهای جبران ناپذیر در سنین بعدی شود.

 زمان خواب با افزایش سن کوتاه می شود

نیازهای خواب کودکان با توجه به سن آنها متفاوت است. می توانیم بگوییم که مدت زمان خواب در نوزادان تازه متولد شده تقریباً ۱۲-۱۶ ساعت و ۳-۴ بار چرت زدن در روز است. این زمانها با افزایش سن کاهش می یابد. خواب روزانه نوزاد پس از ۴ ماهگی کوتاه می شود. در نوزادان ۱۲-۲۴ ماهه ، زمان خواب ۱۱-۱۴ ساعت است و چرت روزانه به یکبار کاهش می یابد. ۱۰-۱۳ ساعت خواب برای ۳-۵ سالگی ایده آل است و ۹-۱۲ ساعت خواب برای ۶-۱۲ سالگی. برای افراد ۱۳ سال به بالا ، ۸ تا ۱۰ ساعت خواب کافی است. “

فعالیتها نباید به گونه ای انجام شود که کودک خسته شود و بخوابد.

یک برنامه روزانه منظم برای کودکان برای به دست آوردن عادات سالم خواب اهمیت زیادی دارد. زمان خواب و بیداری منظم، زمان غذا و زمان بازی باید تعیین شود. این زندگی منظم باعث می شود کودکان احساس امنیت و راحتی کنند. فعالیت های منظم در طول روز به کودک کمک می کند تا با کیفیت بخوابد. با این حال ، این فعالیت ها نباید برای خستگی و خواب کودک انجام شود. فعالیت های طاقت فرسا ، به ویژه در ساعات عصر ، کودک را بیشتر تحریک می کند و باعث می شود او بیش از آنکه کودک را خواب آلود کند ، فعال باشد.

کودک باید در اتاق و تختخواب خود بخوابد

والدین باید کودک را تشویق کنند که در تختخواب خود بخوابد. برای کودک مهم است که هنگام بیدار شدن خود را در اتاق و تخت خود بیابد. پس از ۲ سالگی اگر کودک هنوز می خواهد با مادرش بخوابد ، می توان در مورد وابستگی کودک با مادر صحبت کرد. حل این وضعیت از مشکلاتی که ممکن است کودک در آینده تجربه کند ، جلوگیری می کند. از آنجایی که مدت زمان صفحه نمایش که کودک در طول روز در معرض آن قرار می گیرد ، مشکل خوابیدن را افزایش می دهد ، گام مهمی برای تعیین زمان نمایش روی صفحه خواهد بود. ایجاد محیط خانه و تختخواب که از خواب پشتیبانی می کند مفید است. عوامل محیطی مانند اتاق در دمای مناسب ، راحت ، آرام و تاریک نقش مهمی را ایفا می کنند. اتاقی که به اندازه کافی تاریک نیست ، روی خواب تأثیر منفی می گذارد و مانع از عملکرد هورمون رشد می شود. این مهم است که محیطی که کودکان در آن می خوابند تا حد امکان تاریک باشد. قرار دادن یک یا دو اسباب بازی مورد علاقه روی تخت کودک به جای اسباب بازی های زیاد ،اضطراب جدایی را کاهش می دهد و خوابیدن را آسان تر می کند. غذاهای سنگین را نباید قبل از خواب خورد. اگر گرسنه است ، می توان میان وعده های سالم توصیه کرد. “

دیدگاهتان را بنویسید