آیا استفاده از استامینوفن مادر در بارداری می تواند منجر به تاخیر زبانی در کودکان شود؟

Rate this post

 استامینوفن ، که در ایالات متحده با نام تیلنول شناخته می شود ، یک داروی درد برای میلیون ها نفر است.

با این حال، یک مطالعه جدید تردیدهایی را در مورد استفاده ایمن از آن توسط زنان باردار ایجاد کرده است.

محققان دریافتند کودکان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری از استامینوفن استفاده می کردند، در مقایسه با کودکانی که از زنانی که از این دارو استفاده نمی کردند، در رشد زبانشان تاخیر داشتند.

این اولین بار نیست که چنین ارتباطی پیدا می‌شود – مطالعات قبلی پیوندهای مشابهی را در مورد مهارت‌های ارتباطی کودکان پیدا کرده بودند.

با این حال، مطالعه جدید از معیارهای اکتساب زبان استفاده کرد که دقیق تر از آنهایی بود که در تحقیقات قبلی استفاده می شد. به گفته محققان، این همچنین میزان مصرف استامینوفن در زنان را با دقت بیشتری دنبال کرد.

مگان وودبری، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «مطالعات قبلی تنها یک بار در سه ماهه از افراد باردار در مورد مصرف استامینوفن سؤال می‌کردند . اما در مطالعه جدید، «ما هر چهار تا شش هفته در دوران بارداری و سپس در عرض ۲۴ ساعت پس از تولد بچه با شرکت‌کنندگان صحبت کردیم، بنابراین در طول بارداری شش نقطه زمانی داشتیم».

وودبری در زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه ایلینوی، اوربانا-شامپین بود، این تحقیق را رهبری کرد. او اکنون یک محقق فوق دکترا در دانشگاه نورث ایسترن در بوستون است.

این یافته ها اخیرا در مجله Pediatric Research منتشر شده است .

این تحقیق بخشی از مطالعه توسعه کودکان در ایلینوی بود که بر عوامل محیطی در بارداری و دوران کودکی متمرکز بود که ممکن است بر رشد کودکی تأثیر بگذارد.

نزدیک به ۳۰۰ کودک در آخرین تحقیق وارد شدند. محیط جنینی آنها مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس رشد هر کودک در سنین ۲ و ۳ سنجیده شد.

سن ۲ سالگی دوره ای است که سوزان شانتز، نویسنده ارشد مطالعه، استاد بازنشسته علوم زیستی تطبیقی ​​در دانشگاه ایلینویز، آن را “انفجار کلمات” نامید، زمانی که کلمات جدید روزانه به واژگان کودک اضافه می شود.

وقتی بچه‌ها به این سن رسیدند، تیم ایلینوی از یک آزمون استاندارد ۶۸۰ کلمه‌ای از واژگان استفاده کردند تا ببینند که یک کودک چقدر از نظر زبان پیشرفت کرده است. سپس کودکان در سن ۳ سالگی از نظر مهارت های زبانی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند.

وودبری در انتشار خبری ایلینوی گفت: «ما دریافتیم که افزایش استفاده از استامینوفن – به ویژه در سه ماهه سوم [بارداری] – با نمرات واژگان کمتر و «میانگین طول بیان» کوتاه‌تر در دو سال مرتبط است.

به نظر می رسید که یک رابطه دوز-پاسخ وجود دارد: هر چه مادر آینده در سه ماهه سوم بارداری خود استامینوفن مصرف کند، تأخیر زبان بیشتر می شود.

وودبری خاطرنشان کرد: “این نشان می دهد که اگر یک فرد باردار در طول سه ماهه سوم بارداری ۱۳ بار – یا یک بار در هفته – استامینوفن مصرف کند، ممکن است فرزندش در سن ۲ سالگی ۲۶ کلمه کمتر از سایر کودکان در آن سن بیان کند.”

شانتز گفت که این با آنچه دانشمندان در مورد رشد مغز جنین می دانند مطابقت دارد.

او گفت: “شنوایی در سه ماهه دوم رشد می کند، اما رشد زبان در حال حاضر در سه ماهه سوم و حتی قبل از تولد نوزاد شروع شده است.”

وودبری توضیح داد: تصور می‌شود که استامینوفن اثر ضددردی خود را از طریق سیستم اندو کانابینوئید اعمال می‌کند، که برای رشد جنین نیز بسیار مهم است.

به گفته محققان، احتمالاً خیلی زود است که به زنان بگوییم مصرف استامینوفن را در دوران بارداری متوقف کنند، و به گفته محققان، مطالعات بزرگتر و دقیق تری برای تایید این نتایج مورد نیاز است.

برای مثال، زنان باردار معمولاً برای کاهش تب بالا مسکن مصرف می‌کنند و درمان نشدن تب می‌تواند خطرات خود را برای جنین به همراه داشته باشد.

شانتز گفت: «گزینه‌های [درمان] دیگری برای افراد وجود ندارد که وقتی واقعاً به آن‌ها نیاز دارند، استفاده کنند». “اما شاید مردم باید هنگام روی آوردن به دارو برای درمان دردهای جزئی احتیاط بیشتری داشته باشند.”

Sources

  • University of Illinois Urbana-Champaign, news release, Jan. 3, 2024

دیدگاهتان را بنویسید