ساعت‌های هوشمند مشکلات قلبی پنهان در کودکان را تشخیص می‌دهند

Rate this post

کانر هاینز در سن ۱۲ سالگی شروع به تجربه دوره‌هایی از تپش قلب کرد، اما پزشکان برای پی بردن به علت آن مشکل داشتند.

مانیتور قلبی که کانر می پوشید بیش از حد تحریک کننده بود، و ریتم های نامنظم قلب او فقط هر چند ماه یک بار اتفاق می افتاد – خیلی به ندرت قابل تشخیص بود.

پزشک کانر فکر می کرد که می داند مشکل چیست، اما می خواست مطمئن شود. بنابراین، از کانر خواست که ساعت هوشمند مادرش را ببندد.

محققان گزارش می دهند که ساعت های هوشمند به طور فزاینده ای توسط متخصصان قلب برای کمک به تشخیص مشکلات قلبی در کودکان استفاده می شود.

مطالعه جدیدی که در ۱۳ دسامبر در ژورنال Communications Medicine منتشر شد، نشان داد که بررسی سوابق پزشکی در Stanford Medicine Children’s Health نشان می دهد که ۴۱ بیمار جوان با یک ساعت هوشمند آریتمی تشخیص داده شده اند .

از این تعداد، ۱۸ کودک با استفاده از ساعت هوشمند خود نوار قلب گرفته بودند و ۲۳ نفر از ساعت اخطاری در مورد ضربان قلب بالا بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ دریافت کرده بودند.

به گفته محققان، این قرائت‌ها پزشکان را بر آن داشت تا آزمایش‌های پزشکی انجام دهند، که از آن‌ها ۲۹ کودک تشخیص‌های جدید آریتمی دریافت کردند. در ۱۰ نفر از کودکان، ساعت هوشمند آریتمی‌هایی را تشخیص داد که روش‌های نظارت سنتی نتوانستند آن‌ها را تشخیص دهند.

دکتر اسکات سرسناک ، یک متخصص قلب کودکان در پزشکی استنفورد ، محقق ارشد، گفت: «از اینکه نظارت استاندارد ما اغلب آریتمی‌ها را تشخیص نمی‌دهد و ساعت نشان می‌دهد شگفت‌زده شدم . دیدن اینکه فناوری جدیدتر واقعاً می تواند تفاوتی در نحوه مراقبت از بیماران ایجاد کند بسیار عالی است.»

یک مشکل “ترسناک”

سرسناک پزشک قلب کانر است و کانر یکی از کودکان در مطالعه جدید بود.

امی هاینز، مادر کانر، به یاد می آورد: «در یک مسابقه بسکتبال، ساعت را بستم و مجموعه‌ای از عکس‌های [از ضربان قلبش] را برای دکتر سرسناک ایمیل کردم.»

اطلاعات به دست آمده از ساعت، سوء ظن سرسناک را تأیید کرد که کانر تاکی کاردی فوق بطنی دارد، ضربان قلب غیرطبیعی سریع ناشی از اتصال کوتاه در فعالیت الکتریکی قلب.

سرسناک گفت که اکثر کودکان مبتلا به آریتمی وضعیتی مشابه کانر داشتند.

سرسناک در بیانیه خبری استنفورد گفت: «این ضربان‌های نامنظم قلب تهدیدکننده زندگی نیستند، اما باعث می‌شوند بچه‌ها احساس وحشتناکی کنند. آنها می توانند یک مشکل و ترسناک باشند، و اگر دستگاه های پوشیدنی می توانند به ما کمک کنند تا به این آریتمی پی ببریم، بسیار مفید است.

این مشکل اغلب از طریق یک روش پزشکی قابل درمان است، که در آن پزشکان ناحیه کوچک و دقیقاً هدف‌گیری شده از سلول‌های قلب را که باعث شلیک ناقص الکتریکی می‌شوند، از بین می‌برند.

کانر با موفقیت با استفاده از کاتتر درمان شد و اکنون ۱۵ ساله است که برای تیم دبیرستان خود در منلو پارک، کالیفرنیا بسکتبال بازی می کند.

یک مسئله دشوار

این مطالعه همچنین نشان داد که استفاده از ساعت هوشمند در سوابق پزشکی ۷۳ بیمار که در نهایت هیچ تشخیصی از مشکلات ریتم قلب دریافت نکرده بودند، ذکر شده است.

سرسناک گفت: «بسیاری از بچه ها تپش قلب دارند، اما اکثریت قریب به اتفاق آنها آریتمی های قابل توجهی ندارند. در آینده، من فکر می‌کنم این فناوری ممکن است به ما کمک کند تا هر چیز جدی را پیدا کنیم.»

سرسناک و همکارانش خاطرنشان کردند که دستگاه های تشخیصی سنتی قلب برای کودکان ایده آل نیستند.

به گفته محققان، دهه‌ها پیش، بچه‌ها مجبور بودند دستگاهی به اندازه گوشی هوشمند متصل به پنج الکترود که به قفسه سینه کودک چسبیده بود، بچرخند.

کودکان در حال حاضر می توانند مانیتورهای موجود در یک برچسب را روی سینه خود بپوشند، اما گاهی اوقات زود می افتند یا پوست را تحریک می کنند.

به گفته محققان، و حتی چندین هفته نظارت مداوم ممکن است ریتم قلب نامنظم را ثبت نکند، زیرا به طور غیرقابل پیش بینی رخ می دهد. بچه‌ها ممکن است ماه‌ها بین قسمت‌ها فاصله داشته باشند.

ساخت وسایل مناسب برای کودکان

محققان خاطرنشان کردند که استفاده از ساعت هوشمند هنوز یک راه حل کاملا ایده آل برای کودکان نیست.

الگوریتم‌های ساعت هوشمند موجود بر اساس الگوهای قلب بزرگسالان است و برای کودکانی که ضربان قلب سریع‌تری دارند و انواع مختلفی از ریتم‌های غیرعادی را نسبت به بزرگسالان تجربه می‌کنند، بهینه‌سازی نشده‌اند.

اما محققان گفتند که این مقاله نوید استفاده از فناوری ساعت هوشمند موجود را برای کمک به تشخیص آریتمی در کودکان نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که الگوریتم‌های ردیابی قلب مناسب برای کودکان ارزش توسعه دارند.

سرسناک و تیمش قصد دارند مطالعه ای را برای ارزیابی بیشتر اینکه اپل واچ ها می توانند مشکلات قلبی کودکان را تشخیص دهند، انجام دهند.

سرسناک گفت: «بازار پوشیدنی در حال انفجار است و بچه های ما از آنها استفاده خواهند کرد. ما می خواهیم مطمئن شویم داده هایی که از این دستگاه ها به دست می آوریم برای کودکان قابل اعتماد و دقیق است. در ادامه راه، ما دوست داریم به توسعه الگوریتم های مخصوص کودکان برای نظارت بر ریتم قلب کمک کنیم.

Sources

  • Stanford Medicine, news release, Dec. 13, 2023

دیدگاهتان را بنویسید