نکاتی برای مدیریت اضطراب جدایی کودک

Rate this post

طبیعی است که نوزادان بخواهند به والدین خود نزدیک شوند. اما وقتی کودک شما هر بار که اتاق را ترک می کنید ناگهان گریه می کند به چه معناست؟ Gianna Frazee، MD، متخصص اطفال در Town and Country Pediatrics—Mill Valley نکاتی را در مورد چگونگی کمک به کودک خود برای کنترل اضطراب جدایی ارائه می دهد.

اضطراب جدایی یک مرحله رشدی رایج است که معمولاً زمانی که نوزادان در حدود ۹ تا ۱۰ ماهگی هستند، معمولاً در زمانی که شروع به بل رفتن می کنند، ایجاد می شود. همانطور که نوزادان و کودکان خردسال رشد می کنند و شروع به کشف جهان می کنند، وقتی از مراقبان اصلی خود جدا می شوند، مضطرب می شوند. دکتر فریزی توضیح داد که چیزهایی که قبلاً خوب بود، مانند بیرون رفتن والدین از اتاق یا گذاشتن کودک نزد پرستار بچه یا حتی سپردن آنها به پدربزرگ و مادربزرگ، می تواند باعث ایجاد احساس اضطراب یا ترس در آنها شود.

“این در واقع یک بخش بسیار طبیعی از رشد کودک است. هنگامی که کودک شما شروع به یادگیری ماندگاری اشیاء می کند، یعنی تشخیص وجود یک شخص یا شی، حتی زمانی که وجود ندارد یا دور از چشم باشد، اضطراب جدایی می تواند ایجاد شود و اغلب برطرف می شود. زمانی که ماندگاری شی به طور کامل توسعه یابد، “او گفت. زمانی که متوجه می‌شوند می‌توانند شما را ترک کنند، وقتی شما را ترک می‌کنید احساس ناراحتی بیشتری می‌کنند.»

اضطراب جدایی در کودکان زیر ۲ سال شایع‌تر است، اما می‌تواند تا سال‌های پیش‌دبستانی نیز باقی بماند. دکتر فرازی گفت: “معمولاً در حدود ۱۰ تا ۱۸ ماهگی به اوج خود می رسد، اما می تواند تا حدود ۳ تا ۴ سالگی ادامه یابد.” زمانی که بچه‌ها برای اولین بار به مهدکودک یا پیش دبستانی می‌روند، ممکن است این اتفاق دوباره رخ دهد.»

شناخت نشانه ها

دکتر فرازی توضیح داد که برخی از علائم رایج وجود دارد که نشان می دهد کودک شما دچار اضطراب جدایی می شود:

  • نوزاد شما به محض خروج از اتاق گریه می کند.
  • کودک در موقعیت های جدید چسبیده تر می شود و گریه می کند.
  • کودک شما در نیمه های شب بیشتر گریه می کند یا از خواب بیدار می شود یا از خوابیدن بدون والدین نزدیک خود امتناع می کند.
  • به محض بازگشت گریه قطع می شود.

چگونه فرزند خود را آرام کنیم

در حالی که این زمان می تواند برای والدین ناامید کننده باشد ، دکتر فریزی مراحلی را بیان کرد که می توانید برای کمک به آنها بردارید. صحبت کردن در مورد احساسات و خواندن کتاب در مورد احساسات می تواند به کودکان کمک کند تا آگاهی عاطفی بیشتری بیاموزند. به کودک خود اطمینان دهید که احساسات او خوب است و شما احساسات او را درک می کنید.

او توضیح داد: «بهترین راه برای کنترل اضطراب جدایی این است که واقعاً بدانید که این کاملاً طبیعی است. این مهم است که وقتی در اطراف هستید به کودکان احساس امنیت کنید. وقتی غمگین یا ترسیده اند به آنها آرامش بدهید و آنها را زیاد در آغوش بگیرید.

تسهیل انتقال

دکتر فرازی توصیه کرد که یکی از راه‌های کمک به کودکتان برای عادت کردن به جدایی، تمرین ترک است. از کوچک شروع کنید و به آنها بگویید که برای چند دقیقه اتاق را ترک می کنید. یا به آنها اجازه دهید برای مدت کوتاهی از دید شما خارج شوند تا به آنها کمک کنید اعتماد به نفس پیدا کنند.

دکتر فریزی تاکید کرد وقتی ترک کردید، خداحافظی را کوتاه و شیرین نگه دارید. یک بغل یا بوس کوتاه ارائه دهید و به فرزندتان اطمینان دهید که به زودی برمی گردید.

او می‌گوید: «والدین اغلب اشتباه می‌کنند که احساس بدی داشته باشند و خداحافظی را طولانی‌تر کنند، که فقط باعث تقویت ترس کودک می‌شود. والدین ممکن است بخواهند ناراحتی فرزندشان را از بین ببرند، اما مهم تر این است که آرام، اعتماد به نفس و اطمینان خاطر داشته باشند؛ خداحافظی کنند و سپس واقعاً ترک کنند. بیشتر نوزادان یا بچه ها در عرض چند دقیقه خوب خواهند شد.»

یکی دیگر از مؤلفه های کلیدی ایجاد یک برنامه زمانی ثابت است. یک روال قابل پیش بینی به کودک شما کمک می کند تا اتفاقات بعدی را پیش بینی کند. این ثبات باعث راحتی و کاهش اضطراب می شود.

دکتر فرازی گفت: “شما می خواهید مطمئن شوید که کودک شما یک برنامه منظم برای وعده های غذایی و خواب دارد.” نوزادی که گرسنه یا خسته است، قطعا بیشتر احساس اضطراب یا ترس می کند.

زمانی که کودک شما ممکن است به کمک اضافی نیاز داشته باشد

اگر کودک بزرگ‌تری دارید که علائم اضطراب جدایی را برای بیش از یک ماه نشان می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که او یک بیماری جدی‌تر به نام اختلال اضطراب جدایی دارد. اگر مشکوک هستید که این موضوع در مورد فرزندتان اتفاق می افتد، دکتر فرازی پیشنهاد می کند با پزشک اطفال خود صحبت کنید.

“علائم رایج این است که کودک بسیار چسبنده است و آنها نگران دوری از والدین خود هستند. حتی ممکن است کابوس های زیادی ببینند. ممکن است کودک ترس زیادی از گم شدن داشته باشد یا ممکن است اتفاق بدی برای والدین یا خانواده رخ دهد.  آنها ممکن است از رفتن به مدرسه امتناع کنند یا نخواهند بدون نزدیک بودن والدین به رختخواب بروند.

به خاطر داشته باشید که اضطراب جدایی برای همیشه ادامه نخواهد داشت. با کمی صبر و عشق زیاد، می توانید به کودک خود کمک کنید تا برای مدیریت این لحظات اغلب چالش برانگیز، انعطاف پذیر باشد.

ارائه شده توسط 

دانشگاه استنفورد 

دیدگاهتان را بنویسید