آیا منیزیم به خواب کمک می کند؟

س. آیا منیزیم به خواب شما کمک می کند؟

الف. مطالعات ارتباطی بین سطوح پایین منیزیم، یک ماده معدنی ضروری که نقش مهمی در طیف وسیعی از فرآیندهای بدن ایفا می کند، و اختلالات خواب یافته اند. اما اگر نگران این هستید که به اندازه کافی منیزیم دریافت نمی کنید، تغییر رژیم غذایی ممکن است گزینه بهتری نسبت به مصرف مکمل باشد، زیرا “شواهد بسیار کمی وجود دارد که نشان می دهد مصرف دوزهای فوق العاده درمانی منیزیم برای شما مفید خواهد بود.” راج داسگوپتا، استاد ریه و پزشکی خواب در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی.

این ماده معدنی به طور گسترده هم در غذاهای گیاهی و هم در غذاهای حیوانی موجود است و کلیه ها دفع ادراری منیزیم را محدود می کنند، بنابراین کمبود آن در افراد سالم نادر است. سبزیجات برگ سبز، آجیل، حبوبات و غلات کامل منابع خوبی از منیزیم هستند. ماهی، مرغ و گوشت گاو نیز حاوی منیزیم هستند. با این حال، افراد مسن و افراد مبتلا به اختلالات خاص مانند دیابت نوع ۲، بیماری های گوارشی و اعتیاد به الکل ممکن است مقادیر ناکافی داشته باشند.

دکتر داسگوپتا گفت: «کمبود منیزیم با سطوح بالاتر استرس، اضطراب و دشواری در آرامش همراه است، که اجزای کلیدی برای داشتن خواب خوب در شب هستند. او اشاره کرد که منیزیم با یک انتقال دهنده عصبی مهم که به خواب کمک می کند، تعامل دارد.

یک کارآزمایی بالینی کوچک دوسوکور روی ۴۳ سالمند در تهران که به‌طور تصادفی برای دریافت ۵۰۰ میلی‌گرم منیزیم یا دارونما به مدت هشت هفته انتخاب شدند، نشان داد که افرادی که مکمل را دریافت کرده‌اند سریع‌تر به خواب می‌روند و زمان بیشتری را در رختخواب می‌گذرانند. اما کل زمان خواب آنها لزوما طولانی تر نبود.

یک مطالعه حتی کوچکتر روی ۱۰ نفر که تقریباً ۲۰ سال پیش انجام شد، نشان داد که مصرف مکمل منیزیم به افراد مبتلا به سندرم پای بیقرار کمک می کند خواب بیشتری داشته باشند.

اگر مشکوک هستید که کمبود منیزیم دارید یا می خواهید مکمل های منیزیم مصرف کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. منیزیم می تواند با سایر داروها تداخل ضعیفی داشته باشد و مصرف مقادیر بیش از حد آن به شکل مکمل ها می تواند باعث درد معده، اسهال و حالت تهوع شود. به گفته پزشکان، گنجاندن بیشتر سبزیجات سبز برگ، حبوبات، آجیل، دانه ها و غلات کامل در رژیم غذایی شما ممکن است گزینه بهتری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید