تغذیه نوزاد ۵ ماهه

I102964 Alimentation Bebe 5 Mois
Rate this post


کودک در حال حاضر ۵ ماهه است. شما پیشرفت آنها را روز به روز می بینید و برای برخی از کودکان، این ماه شاید با یک نقطه عطف مهم مشخص شود: آغاز تنوع غذایی! کوچولوی شما کم کم طعم ها و رنگ های جدید را کشف می کند: شروع یک ماجراجویی عالی و زیبا که با هم از آن لذت خواهید برد.

وعده های غذایی کودک ۵ ماهه

در ۵ ماهگی، یک ریتم واقعی برقرار می شود: کودک چه با شیشه شیر یا با شیر مادر تغذیه شود، توانایی خود را دارد و وعده های غذایی خود را در زمان های منظم می خواهد. او به تدریج به چهار وعده در روز افزایش می یابد و به طور متوسط ​​در هر وعده ۱۸۰ تا ۲۱۰ میلی لیتر شیر می نوشد (180 میلی لیتر آب + ۶ پیمانه شیر یا ۲۱۰ میلی لیتر آب + ۷ پیمانه شیر).

اگر قبلاً تنوع غذایی را شروع کرده‌اید، می‌توانید به تدریج مقدار غذا را افزایش دهید، مطمئن شوید که همیشه همان دستورالعمل را رعایت می‌کنید: هر بار یک غذا و حداکثر یک چیز جدید در روز تا راحت‌تر انگشت خود را بگذارید. در مورد منشا یک آلرژی غذایی احتمالی

اگر هنوز شروع به معرفی غذاهای جدید، به غیر از شیر نکرده اید، و کودک شما با دیدن غذا خوردن شما علاقه نشان می دهد، می توانید تنوع غذایی را شروع کنید . مگر اینکه ترجیح دهید تا ماه آینده صبر کنید تا کودک شما ۶ ماهه شود.

در هر صورت، کودک شما به سمت یک ریتم بزرگسالی حرکت می کند: صبحانه و سپس ناهار، میان وعده و شام. با این حال، شیر غذای اصلی آن باقی مانده است و تا مدتی دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

شیر هنوز هم جایگاه اول را دارد

کودک شما هنوز به طور انحصاری با سینه یا شیشه شیر تغذیه می شود

اگر به فرزندتان شیر می دهید و برای هر دوی شما مناسب است، در ادامه دادن تردید نکنید زیرا شیردهی فراتر از پیوند مادر و کودکی که در طول ماه ها تقویت می کنید، به شما این امکان را می دهد که تمام نیازهای تغذیه ای کودک خود را برآورده کنید، بلکه از بسیاری از عفونت ها و عفونت ها نیز جلوگیری کنید. بیماری ها با بهره مندی از آنتی بادی های شما. اگر شیردهی انحصاری است، می توانید آن را تا ۶ ماهگی ادامه دهید.

اگر کودک شما با شیشه شیر تغذیه می شود، به انتخاب شیر زودهنگام ادامه دهید که به آن شیر خشک نیز می گویند. این کار تا ۶ ماهگی کودک شما یا تا چند هفته پس از شروع تنوع غذایی مناسب است، زمانی که با مصرف سبزیجات و میوه ها مقدار شیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. شیرهای اولیه از شیر گاو فرآوری شده ساخته می شوند تا با دوز دقیق پروتئین تا حد امکان به ترکیب شیر مادر نزدیک شوند.

برای یادآوری، دادن شیر گاو قبل از یک سالگی و بهتر است قبل از ۳ سالگی اکیداً توصیه نمی شود. نوشیدنی‌های گیاهی (سویا، بادام، جو دوسر، برنج شاه بلوط و غیره) که در سوپرمارکت‌ها در بخش ارگانیک فروخته می‌شوند، شیر نیستند و همچنین منع مصرف دارند، زیرا کمک‌های غذایی آنها بسیار دور از نیاز کودک است.

کودک شما طعم های جدیدی را کشف می کند

چه تنوع غذایی را شروع کرده باشید و چه بخواهید آن را شروع کنید، وعده های غذایی باید لحظه ای واقعی از لذت و اشتراک بین شما و فرزندتان باقی بماند. بحثی نیست که کودک را برای یادگیری و کشف طعم های جدید عجله کنید. این در مورد ارائه بدون تحمیل طعم های جدید، رنگ های جدید و بافت های جدید است.

اگر کودک شما در طول وعده غذایی مخالفت می کند، در خطر دیدن یک امتناع سیستماتیک کم و بیش پایدار در طول وعده های غذایی بعدی اصرار نکنید. به یاد داشته باشید که قبل از ۶ ماهگی عجله ای وجود ندارد: ایده این است که (ادامه دهید) در گام های کوچک به جلو حرکت کنید تا طیف طعم های شناخته شده برای کودک خود را گسترش دهید. 

با این حال، در ۵ ماهگی، شیر باید غذای اصلی کودک شما باقی بماند تا نیازهای تغذیه ای او را برآورده کند، و تا زمانی که تنوع غذایی کامل شود – یعنی تا زمانی که کودک شما کاملاً متنوع و متعادل باشد.

با این حال، زمانی که مقدار سبزیجات و میوه ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، می توانید شیرخشک شماره یک را به شیرخشک شماره دو تغییر دهید، شیری که کمی غلیظ تر است و دارای دوز بالاتری از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب است.

آغاز تنوع غذایی

تنوع غذایی برای نوزادان: کدام سبزیجات را ارائه دهیم؟

بیشتر سبزیجات را می توان از ابتدای تنوع در رژیم غذایی ارائه کرد. سبزی ها را یکی یکی به تدریج ترکیب کنید و سبزیجاتی را انتخاب کنید که در دهان نرم تر هستند و هضم آنها راحت تر است:

  • هویج؛
  • لوبیا سبز، لوبیا چیتی؛
  • اسفناج؛
  • کدو سبز;
  • بروکلی؛
  • تره فرنگی سفید؛
  • چغندر ;
  • بادمجان ؛
  • کدو حلوایی

با این حال، در ابتدا از سبزیجاتی که بیش از حد غنی از فیبر هستند مانند کنگر فرنگی، کرفس، کلم (گل کلم، کلم قرمز، کلم سفید، کلم پیچ و غیره) و به عنوان مثال برگ تره فرنگی اجتناب کنید.

در چه وعده غذایی؟

در وعده ناهار سبزیجات بدهید، یا اگر در طول روز کار می کنید، آنها را در وعده عصرانه ارائه دهید.

سبزیجات برای نوزادان: چگونه آنها را تهیه کنیم؟

سبزیجاتی که انتخاب کنید، باید در آب، بخار یا تحت فشار در زودپز پخته شوند. سپس آنها را قبل از اینکه به سادگی آسیاب و سپس خرد شوند، به خوبی به صورت پوره مخلوط می کنند. اگر پوره خیلی غلیظ بود آن را با کمی آب پخت که حاوی ویتامین های زیادی است رقیق کنید! هرگز نمک اضافه نکنید.

سبزیجات را می توان با یک قاشق یا در یک بطری، مخلوط با شیر ارائه کرد.

چقدر ؟

اشتیاق به سبزیجات از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت است: برخی برای کشف طعم های جدید کنجکاو هستند، برخی دیگر برای شروع این ماجراجویی جدید به زمان بیشتری نیاز دارند. خلق و خوی فرزند شما هر چه باشد، عدد واقعی برای رسیدن به آن وجود ندارد. کافی است با چند قاشق – معمولاً یک یا دو قاشق – شروع کنید و به تدریج مقدار آن را مطابق میل کودکتان افزایش دهید. با این حال، میزان آنرا به ۱۳۰ گرم در هر وعده محدود کنید..

چه غذاهای نشاسته ای ارائه دهیم؟

در مورد غذاهای نشاسته ای می توان از ابتدای تنوع غذایی علاوه بر سبزیجات برای غلیظ شدن و نرم شدن پوره ها آنها را معرفی کرد. اما هیچ چیز اجباری وجود ندارد: می توانید کاملاً با سرو صد در صد پوره سبزیجات برای کودک خود شروع کنید.

اگر می خواهید غذاهای نشاسته ای اضافه کنید، ابتدا بافت های بدون تکه هایی مانند:

  • سیب زمینی که مخلوط خواهید کرد؛
  • سیب زمینی شیرینی که مخلوط خواهید کرد؛
  • پولنتا که مستقیما با پوره سبزیجات مخلوط می کنید.

برخی از متخصصان اطفال توصیه می کنند که با غذاهای نشاسته ای بدون گلوتن (برنج، کینوا و غیره) شروع کنید. حبوبات – که “سبزیجات خشک” نیز نامیده می شوند – مانند گذشته نباید در سال اول از مصرف آنها پرهیز شود. معرفی آنها در مقادیر کم از ابتدای تنوع به کودک اجازه می دهد تا به مصرف غذاهای غنی از فیبر عادت کند: عدس، نخود خرد شده، نخود، لوبیا سفید و قرمز.

چگونه آنها را و برای چه غذایی تهیه کنیم؟

نشاسته و سبزیجات خشک همیشه به خوبی پخته می شوند – یا حتی در ابتدا بیش از حد پخته می شوند – سپس ریز مخلوط می شوند و با سبزیجات مخلوط می شوند. 

چه مقدار نشاسته برای یک نوزاد ۵ ماهه است؟

برای پوره ها، ترجیحاً مخلوطی تهیه کنید که عمدتاً از سبزیجات تشکیل شده باشد. پس از آن، غذاهای نشاسته ای به تدریج می توانند یک سوم از پوره های تهیه شده برای کودک شما را تشکیل دهند.

چه میوه هایی را ارائه دهیم؟

اینجا هم اکثریت میوه ها قابل ارائه است. میوه های تازه، فصلی و رسیده را ترجیح دهید زیرا علاوه بر اینکه برای جوانه های چشایی کودک شما بسیار بهتر هستند، سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند!

در اینجا میوه هایی وجود دارد که می توانید با آنها کودک خود را از ابتدای تنوع غذایی معرفی کنید:

  • سیب ؛
  • هلو ؛
  • گلابی ؛
  • شلیل؛
  • زردآلو؛
  • موز.

مراقب آجیل باشید!

با این حال، آجیل کامل به دلیل خطر خفگی و آلرژی به شدت ممنوع است:

  • مغز گردو
  • بادام؛
  • فندق؛
  • بادام زمینی.

آنها به طور منظم، در مقادیر کم، مخلوط و در یک پوره داده می شوند. به عنوان مثال، می توانید ۱/۲ قاشق چایخوری مخلوط کره بادام زمینی یا کره بادام زمینی (یا هر آجیل دیگری) را دو بار در هفته به وعده غذایی کودک خود اضافه کنید. 

در چه وعده غذایی؟

این میوه را می توان به عنوان میان وعده، علاوه بر تغذیه با شیشه شیر یا شیردهی نیز ارائه داد. اگر کودک شما پس از چشیدن میوه از شیر امتناع کرد، به سادگی ترتیب را برعکس کنید: با شیر شروع کنید و با میوه پایان دهید.

چگونه آنها را آماده کنیم؟

میوه‌ها، در ابتدا، همیشه پوست کنده، خام، رسیده یا پخته می‌شوند و البته پس از شستن، هسته‌گیری یا دانه‌ریزی به صورت کمپوت مخلوط می‌شوند.

آنها را می توان با قاشق در یک کمپوت صاف ریخت. برای انجام این کار، به یاد داشته باشید که قاشقی را که برای شروع تنوع انتخاب کرده اید به کودک خود ارائه دهید تا او با این شی جدید آشنا شود: آن را کشف می کند، آن را در دهانش می گذارد و با آن بازی می کند. از قاشق چای خوری سنتی یا حتی قاشق چای خوری استفاده نکنید: حتماً قاشق نرم پلاستیکی یا سیلیکونی را برای محافظت از لثه های شکننده کودک خود انتخاب کنید.

چه مقدار میوه برای کودک ۵ ماهه است؟

به طور کلی میوه ها به دلیل طعم شیرینشان در بین کودکان بسیار محبوب هستند. اما باز هم: عجله نکنید زیرا مهم این است که حواس کودک و کنجکاوی او را بیدار کنید. با چند قاشق شروع کنید و ابتدا خود را به حدود ۶۰ گرم محدود کنید.

سایر گروه های غذایی

پروتئین ها

پس از معرفی سبزیجات، که معمولاً ابتدا برای ارتقاء پذیرش ارائه می‌شوند، می‌توانید گروه‌های غذایی دیگر را نیز به کودک خود پیشنهاد دهید. ما غذاهای نشاسته ای، میوه ها و آجیل های مفصلی داریم، اما می توان پروتئین هایی مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت سفید و گوشت قرمز را با حداکثر ۱۰ گرم در روز ارائه داد. دومی همیشه خوب پخته می شود (خام، همه آنها منع مصرف دارند) و به خوبی مخلوط می شوند. 

مواد چرب

آنها برای رشد کودک شما ضروری هستند. حدود ۱ قاشق چایخوری در روز به وعده غذایی کودک اضافه کنید. از چربی های با منشاء گیاهی (روغن کلزا، زیتون و …) استفاده کنید و در پایان پخت به آن اضافه کنید تا خاصیت تغذیه ای خود را از دست ندهید. این افزودن باید از سن ۶ ماهگی روتین شود.

نمونه ای از منو برای یک نوزاد ۵ ماهه که شروع به تنوع بخشیدن به رژیم غذایی خود می کند

در اینجا یک مثال از یک روز معمولی غذا خوردن برای کودک پنج ماهه شما آورده شده است. البته مقادیر به عنوان نشانه داده شده است و باید با توجه به اشتهای شما تنظیم شود.

صبح

  • شیردهی یا تغذیه با شیشه شیر ۱۸۰ تا ۲۴۰ میلی لیتر شیر اولیه (۱۸۰ میلی لیتر آب + ۶ پیمانه شیر یا ۲۱۰ میلی لیتر آب + ۷ پیمانه شیر).
  • اختیاری (فقط در صورت تنوع غذایی): پوره سبزیجات با یک قاشق (از چند قاشق تا ۶۰ گرم) یا آب سبزیجات رقیق شده در بطری + ۱ قاشق غذاخوری. به ج. روغن (در حالت ایده آل: مخلوطی از ۴ روغن: آفتابگردان، کلزا، اولیسول، دانه انگور).

ظهر

  • شیردهی یا تغذیه با شیشه شیر ۱۸۰ تا ۲۴۰ میلی لیتر شیر اولیه (۱۸۰ میلی لیتر آب + ۶ پیمانه شیر یا ۲۱۰ میلی لیتر آب + ۷ پیمانه شیر).
  • اختیاری (فقط در صورت تنوع غذایی): پوره میوه: از چند قاشق تا ۶۰ گرم.

توجه داشته باشیدسبزیجات را می توان در بطری مخلوط کرد. در این صورت به فکر تعویض پستانک خود باشید!

عصرانه

  • شیرمادر یا شیرخشک ۱۸۰ تا ۲۴۰ میلی لیتر شیر اولیه (۱۸۰ میلی لیتر آب + ۶ پیمانه شیر یا ۲۱۰ میلی لیتر آب + ۷ پیمانه شیر).

شام

  • شیرمادر یا شیرخشک ۱۸۰ تا ۲۴۰ میلی لیتر شیر اولیه (۱۸۰ میلی لیتر آب + ۶ پیمانه شیر یا ۲۱۰ میلی لیتر آب + ۷ پیمانه شیر).

توجه داشته باشیدکودک هنوز در وعده های کوچک غذا می خورد و پختن مقدار کمی دشوار است. از فریز کردن آماده سازی بلافاصله پس از پخت و پز شک نکنید. می توانید برای مدت ۲ ماه از آنها استفاده کنید.

نظر دکتر

توصیه ها در حال تکامل هستند! حتی در کودکانی که در معرض خطر آلرژی هستند، دیگر توصیه نمی‌شود که معرفی غذاهایی مانند بادام‌زمینی، تخم‌مرغ یا ماهی که آلرژی‌زا هستند را به تعویق بیندازید. در واقع، برخلاف تمام انتظارات، معرفی زودهنگام این غذاها این خطرات آلرژیک را کاهش می دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید